Hoogste tijd om jullie weer van de voorderingen op de hoogte te brengen.
Het seizoen heeft nog maar 1 wedstrijd te gaan en daar moet het voor ons dan ook gebeuren. Na de montage van de nieuwe inlaat liep de motor op alle 6 de cilinders en heeft de Iveco op zijn eigen kracht al zijn eerste meters gemaakt. Alles begon tot onze tevredenheid te stemmen. Het brandstofsysteem vergde nog wel wat aanpassingen maar de basis leek gelegd. Ook hadden wij een deel van het brandstofsysteem afgesloten om zo stap voor stap het onder de knie te krijgen. Echter na het afzetten van de motor voelde de inlaat niet egaal aan qua temperatuur. Toen wij de vlinderklep openden bleek er onderin een lichte hoeveelheid methanol te liggen. Na wat speur en denkwerk hadden wij het probleem gevonden. De positie van de stationair nozzle bleek het probleem, daardoor kon de brandstof langzaam terugstromen. Wij hadden besloten deze nozzle nu strak voor de inlaatklep te plaatsen. Normaal gesproken zijn deze nozzles buiten de motor te bereiken maar de inlaatpoort gaf hier geen ruimte toe. Zodoende besloten wij deze onder de kleppendeksel te gaan monteren.
Eerst hebben we onderzoek gedaan, om te kijken of er vlees genoeg was om de nozzle te monteren, en werd een oude kop op diverse punten doorgezaagd. Zo kregen wij een goed beeld van de hoeveelheid materiaal en mogelijkheid waar wij hem konden plaatsen. Ondertussen werd de cilinderkop van de motor gehaald en leeggehaald. Daardoor hadden wij beter toegang met de diverse gereedschappen om de nozzle in de cilinderkop te gaan maken. Nozzles werden geplaatst en motor werd weer samen gebouwd. Ook moest er onder de kleppendeksel een gallerij worden gemaakt om de nozzles te voeden. Helaas lieten een aantal fittingen voor deze galerij op zich wachten en moest ook voor de wedstrijd in Lochem worden afgemeld. Nadat alles liep werd ook het laatste deel van het brandstof systeem opgebouwd.
De eerste start gaf meteen een goed gevoel, de motor pakte beter op. Bij het afstemmen van de delen bleek er een tehoge druk in de pomp te ontstaan en daardoor gingen de tweede en derde trap van het brandstof systeem veel te snel los. gevolg hiervan is een motor die gewoon ouderwets verzuipt. Doordat het ondertussen zaterdagmorgen 10.00 uur was moest wederom worden afgemeld. Iets wat ons erg tegenviel omdat dit de zoveelste afmelding dit jaar was. Onder het motto opgeven is geen optie zijn er nu een aantal nieuwe delen aangeschaft en worden er een aantal wijzigingen doorgevoerd om zo in Alphen tijdens de laatste wedstrijd toch voor de wagen te kunnen verschijnen.