De Nederlandse Truck en Tractor pulling Organisatie (NTTO) is de vereniging zich bezighoudt met alle tractor pulling-wedstrijden die er in Nederland op het hoogste niveau worden verreden.
De vereniging werd opgericht in 1977, vlak voordat de sport in Europa (tijdens de wereldkampioenschappen ploegen op de Flevohof in Biddinghuizen) werd geïntroduceerd. Sindsdien heeft de organisatie een stormachtige groei doorgemaakt. Momenteel telt de NTTO ruim 4000 leden en donateurs. Primair doel van de vereniging is om samen met deelnemers en wedstrijdorganisatoren de ontwikkeling van de sport te stimuleren. De NTTO is aangesloten bij de overkoepelende Europese organisatie, de European Tractor Pulling Committee (ETPC).
Bestuur en commissies
Het bestuur van de vereniging bestaat uit elf personen, die elk hun eigen takenpakket hebben. Daarnaast is er binnen de organisatie een groot aantal commissies actief. Zo zijn er de materieelcommissie, de functionarissencommissie, de wedstrijdcommissie, de redactiecommissie, de websitecommissie en de PR-commissie. Een van de belangrijkste commissies is de techniek-, veiligheid- en milieucommissie. De functionarissen daarvan zien erop toe dat elke deelnemende machine voldoet aan de strenge eisen die er in het technisch reglement worden gesteld, onder meer op het gebied van veiligheid en milieu.
Secties
Er zijn ook nog commissies die de belangen van de afzonderlijke secties behartigen. Binnen de NTTO worden er namelijk wedstrijden verreden in verschillende secties: de sectie Grand National, de sectie National, de sectie Farmstock en de sectie Trucks. Elk van deze secties kent zijn eigen wedstrijdklassen. In de Grand National wordt gereden in de Light Modifieds, Modifieds, Unlimiteds, Mini Unlimiteds, Two wheel drives, Prostocks en Superstocks. In de National wordt gestart in de Light Modifieds, Modifieds, Light Superstocks, Prostocks, Light Compactdiesels en Compactdiesels. De standaard-trucks en supersport-trucks (8,5 ton) rijden hun wedstrijden in de sectie Trucks. De sectie Farmstock kent een eigen toelichting.
Standaardklassen
De basis van tractorpulling zijn de standaardklassen. Dit zijn originele tractoren zoals die voor een groot gedeelte worden gebruikt in het dagelijkse werk. Er zijn in totaal zeven standaardklassen. De indeling gebeurt op basis van het gewicht. De lichtste klasse is de 2,5 ton dat loopt op via 3,5 ton, 4,5 ton, 5,5 ton, 7 ton, 9 ton tot 11 ton. Naast dat de tractoren niet gewijzigd mogen worden ten opzichte van hoe ze door de dealer of importeur geleverd zijn, mogen de motoren niet meer dan 2700 toeren per minuut maken en geldt er voor de klassen een vermogenslimiet. Iedere klasse heeft zijn eigen limiet en van de beste drie tractoren wordt per wedstrijd het vermogen gecontroleerd middels een vermogenstester.
Sportklassen
De sportklassen zijn ontstaan in 1997 toen de standaardklassen zich zo ontwikkelden dat men nauwelijks meer van standaard kon spreken. Om de deelnemers, die dat wilden, toch de gelegenheid te geven hun machines verder te ontwikkelen zijn de sportklassen in het leven geroepen. Op dit moment zijn er drie sportklassen, 2,5 ton, 3,5 ton en 4,5 ton, waarvan de 3,5 ton niet meer actief verreden wordt. Voor alle sportklassen geldt dat de motor uiterlijk origineel moet zijn en geleverd is in een voorwielgestuurde landbouwtractor. Het monteren van een turbo is vrij, maar de keuze van de brandstofpomp is beperkt. Verder zijn er limieten aan de maximale motorinhoud, die verschillen per gewichtsklasse. Meer hierover is te lezen in het reglement. Tevens is het gebruik van een intercooler verboden. Ook in de sportklassen is het maximale toerental 2700 toeren per minuut.
Supersportklassen
In 2000 is een supersportklasse 4,5 ton in het leven geroepen. En een jaar later kwam daar de supersportklasse 3,5 ton bij. Deze klassen ontstonden om deelnemers nog meer mogelijkheden te geven om de machines verder te ontwikkelen. De keuze van de brandstofpomp en een turbo is in deze klassen vrij en tevens mag men een intercooler gebruiken. Het maximale toerental is ook in deze klassen 2700 toeren per minuut. Verder zijn er ook hier limieten wat betreft motorinhoud. Deze zijn te vinden in het reglement. De supersportklasse 3,5 ton is in 2011 aangepast in 3,6 ton en is er een supersportklasse 3,4 ton bij gekomen voor de 4 cilinder tractoren. Officieel is er ook nog een supersportklasse 6,5 ton, maar die wordt niet meer verreden op de wedstrijden.