Trial and error

Ja, eigenlijk hadden wij jullie al een paar wedstrijdverslagen willen laten lezen, maar helaas laat de Iveco nog niet op de juiste wijze van zich horen.
De wedstrijd in Stroe werd niet gehaald na een week vol tegenslag, een week vol snipperdagen opnemen hielp niet genoeg mee.
Toen we alles zo ver hadden om de distributieriem erop te gaan leggen bleek er een kleine onderschatting zitten in de kracht ten opzichte van de V12.
De zogenaamde looprol om de riem te geleiden was de zwakste schakel.

Toen het eindelijk zo ver was om de Iveco te starten… plop… daar verliet de nokkenas keerring zijn positie en dreef de olie zo naar beneden.
De olie bleek niet voldoende weg te stromen en drukte daardoor de keerring van de plek.
Nadat deze aangepast was sprak de Cursor zijn eerste geluiden, alleen was dit maar een vijftonige versje in plaats van zes.
Van alles werd geprobeerd, aangepast en gecontroleerd en vele startpogingen en vele uren later bleek het probleem gevonden te zijn.
De huidige inlaat bleek te korte inlaatpoorten te hebben. Daardoor bleken de cilinders onderling brandstof van elkaar mee te nemen.
Hierdoor kreeg cilinder een de meeste brandstof en daarom wilde deze niet meelopen.

De oplossing bleek vrij simpel maar niet erg makkelijk. De orginele inlaat is van de cilinderkop afgefreesd en zo kunnnen we door middel van een 65mm dikke aluminium tussenplaat de poorten langer maken om zo het orginele probleem te voorkomen.
In deze tussenplaat zullen ook de methanol nozzles worden geplaatst.
Het inlaatspruitstuk zal de bekende komma vorm krijgen zoals meerdere motoren al gebruiken.
De ervaringen hiermee zijn allemaal zeer goed en daarom gaan wij niet het wiel wederom proberen uit te vinden.

Ondertussen zijn wij druk bezig met de benodigde fabrikage en aanpassingen aan de motor/ trekker en doen wij ons uiterste best om zo snel mogelijk op de baan te staan.

Bij deze willen wij al onze sponsoren en helpers bedanken voor hun hulp en inzet om ons op de baan te krijgen.
Ook het Brothers Toy team voor het leveren van de benodigde tekeningen en onderdelen.

 

Nieuws

No Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *