Geschiedenis

Introductie

In de Achterhoek kennen ze het ook: Apartigheid! Daar zit namelijk een bedrijf dat ‘de Feestfabriek’ is gedoopt. Deze feestfabriek organiseert onder andere een jaarlijks hoogtepunt voor velen: de Zwarte Cross. Op de Zwarte Cross doen ze de dingen graag anders dan anderen en met succes. De combinatie van motorcross, muziek, stunts, theater, humor en veel gekte en spektakel trekt al vele jaren honderdduizenden mensen van allerlei pluimage. De samenkomst van deze ogenschijnlijk totaal verschillende werelden zorgt voor een wereldwijd uniek feest. De duidelijke connectie met ‘De Achterhoek’, waar het festival plaats vindt, komt naar voren in de kenmerkende gezelligheid en gastvrijheid van deze streek waar jong en oud nog samen feest viert.

Ook bij ons team speelt apartigheid een grote rol. In tractrorpullingland bewandelen we niet de gebaande paden, maar gaan we op zoek naar iets wat nog niet eerder is gedaan. Daarmee hopen we vervolgens het publiek enthousiast te krijgen, maar misschien ook wel om anderen uit te dagen het lasapparaat ter hand te nemen en een uniek stukje techniek op de baan te brengen. Apartigheid brengt uiteindelijk leuks voor iedereen. Nadat we een aantal jaren met een V12 Transmash motor gecombineerd met een supercharger in de clinch hebben gelegen zijn we, na een wintertje nadenken bij de kachel, voor de volgende uitdaging gegaan: een Iveco Cursor 10 motor met turbo’s.

We hebben de tractor niet alleen voorzien van een andere motorsetup, maar ook een nieuwe naam: The Razor’s Edge. De komende jaren zijn we zeker weer onder de pannen met dit nieuwe project, maar hoe onze reis ooit is begonnen staat hieronder opgetekent.

Tractorpulling team The Razor’s Edge wens u veel leesplezier, een sprankje apartigheid en hoopt u allen te kunnen ontmoeten langs de baan van een van de vele mooie evenementen die we van plan zijn te gaan bezoeken.

 

Geschiedenis

De basis van het team werd gelegd in de vorige eeuw, hoewel dat in werkelijkheid minder lang geleden is dan het klinkt. Henk bezocht in 1979 een van de eerste trekkertrek evenementen op het terrein van wat toentertijd de Flevohof heette. Vanaf dat moment is hij besmet met het tractorpulling virus.

Naast zijn baan als timmerman en het volledig restaureren van een Ford Dexta (tractor), Fiat 500 (auto) en Fiat 238 (kampeerbus) wordt hij lid van het Beverol Eager Beaver team uit Putten alwaar hij 17 jaar meehelpt als monteur en later als bestuurder in de 4,5 tons klasse.

Door de jaren heen heeft Henk met het Beverol Eager Beaver team menig wedstrijd bezocht zowel in Nederland als in de rest van West-Europa. Vrouw Corry en de kinderen gingen bij menig gelegenheid mee en tractorpulling werd op die manier met de paplepel ingegoten.

Het is dus niet zo raar dat zoon Herman, die van jongs af aan tussen de grote geweldenaren liep rond te stappen, hetzelfde virus opliep. Nadat hij een aantal jaren met lego had geoefend legde hij zich toe op micropulling alwaar hij in 2006 Nederlands kampioen werd. Naast zijn werk in de organisatie van de NMPO sleutelde hij in die tijd aan een gardenpuller.

Henk had ondertussen het Beverol Eager Beaver team verlaten, maar kon het geweld/genot van de grote machines niet uit z’n systeem krijgen. Herman was ondertussen motorrevisie monteur van beroep en samen vatten ze het plan op zelf een vrije klasse tractor te gaan bouwen.

Na lang wikken en wegen werden een 6 cilinder en 12 cilinder motor gekocht van het merk Transmash. Dit merk is in de sport relatief nieuw en betaalbaar. Er zijn op dat moment al een aantal teams met motoren van dit merk maar deze motoren zijn nog niet aangepast voor methanol.

Na, zoals bovenaan al te lezen was, een aantal jaren met Transmash te hebben gestoeid is besloten een andere weg in te slaan en het met de huidige Iveco Cursor te gaan proberen. Ook dat is een motorblok wat in de sport in deze klasse en op deze wijze nog niet eerder is gebruikt.